Isnin, 25 April 2016

Jenis-jenis Wacana

Wacana boleh dibahagikan kepada beberapa jenis seperti berikut:

i)                    Wacana Lisan- wacana ini disampaikan secara lisan melalui media lisan. Si penerima wacana perlu menyemak atau mendengar dan ianya boleh diulang dengar atau ditonton. Contoh bagi wacana ini ialah wacana yang disiarkan di radio dan ceramah.

ii)                  Wacana tulisan- wacana ini disampaikan dalam bentuk bertulis melalui media tulisan. Wacana ini perlu dibaca bagi mendapatkan maklumat dan memahami wacana tersebut.

iii)                Wacana langsung- wacana ini mempunyai tanda baca dan juga intonasi.

iv)                Wacana prosa- wacana prosa wujud dalam bentuk prosa. Wacana ini boleh berbentuk lisan atau tulisan. Selain itu, wacana prosa boleh juga berbentuk wacana langsung atau tak langsung.

v)                  Wacana puisi- wacana puisi boleh berbentuk lisan atau tulisan. Wacana ini selalunya wujud dalam bentuk puisi.

vi)                Wacana drama- wacana ini berbentuk drama atau dialog dan sama seperti wacana puisi dan prosa, wacana drama juga boleh wujud dalam bentuk lisan atau tulisan.

vii)              Wacana pembentangan- wacana ini tidak mementingkan waktu dan penuturnya.Wacana ini berorentasikan kepada pokok pembicaraan.

viii)            Wacana tak langsung- wacana tak langsung merupakan pengungkapan kembali sesuatu wacana. Wacana jenis ini menggunakan klausa, perkataan “bahawa” dan sebagainya.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan